ברונכיטיס

ברונכיטיס היא תופעה של השתלהבות הקרום הרירי בדרכי הנשימה. תופעה זו נקראת גם דלקת בסמפונות. המחלה מתבטאת בשיעול, ליחה, ולעיתים צפצופים וקוצר נשימה. בדלקת כרונית של הסמפונות, נוצרת כמות גדולה של ליחה והחולה משתעל שיעול קבוע וממושך. תופעה זו יכולה להיגרם כתוצאה מפגיעה ממושכת בדרכי הנשימה העלולה לנבוע כתוצאה מחשיפה לעשן סיגריות או כמות גבוהה של זיהום אוויר.

ורסיה נוספת של המחלה יכולה להופיע בילדים ומכונה ברונכוליטיס. זוהי מחלה זיהומית חריפה של דרכי הנשימה התחתונות, המופיעה בעיקר בתינוקות ובילדים מתחת לגיל שנתיים. הגורם העיקרי למחלה הוא וירוס ה-RSV, הנפוץ בעיקר בחורף. המחלה מתבטאת בחום, שיעול, קוצר נשימה, ולעתים גם בצפצופים ובמצוקה נשימתית בעיקר בתינוקות.

מחלת הברונכיטיס לרוב חולפת לאחר כשבוע. אך תסמיניה יכולים להיות טורדניים וממושכים ועל כן ניתן להקל על החולה באמצעות תרופות שמסייעות להוציא את הליחה החוצה, כמו מוקוליט. אם יש חום גבוה וממושך או מופיע קוצר נשימה אפשר לטפל באנטיביוטיקה כגון מוקסיפן או דוקסילין, ותרופות להרחבת דרכי הנשימה. לאלו מאינם מעוניינים לערוך טיפול אנטיביוטי ממושך, מומלץ לקבל טיפול בחדרי מלח. השהות בחדרי המלח תסייע למחלה עצמה ותקל על הסימפטומים בצורה משמעותית.