קדחת השחת

קדחת השחת היא השפעה אלרגית על הגוף. כשמסתיים החורף ומתחיל מזג אוויר חמים, הצמחים מפזרים אבקה שגרגריה נישאים ברוח ובאמצעות חרקים. אבקה זו מעוררת אצל אנשים אלרגיים תגובה קשה ולכן גם הסביבה משנה מאוד את תחושת האדם הסובל מתופעות אלרגניות אלו.

חלקיקי האבקה גורמים למערכת החיסון של האדם האלרגי לייצר נוגדנים ייחודיים המתרכזים על תאים מיוחדים ("תאי פיטום"), הנמצאים בריריות האף, הסימפונות והעיניים, ועל תאי דם. חלקיקי האבקה החודרים לגוף באים במגע עם הנוגדנים האלה ומניעים את תאי הפיטום לשחרר חומרים כימיים.

אנשים רבים סובלים בעונות המעבר (אביב וסתיו) מתסמינים של התעטשויות, נזלת, גירוד מטריד באף, עקצוץ בעיניים, ולעתים גם בהתקפי אסתמה. מחלה זו כונתה במאה ה-19 "קדחת השחת" או "קדחת אביבית" משום שלקו בה בעיקר חקלאים בעונת הקציר.

למעשה, אין דרך למנוע את המחלה, שכן אין דרך למנוע האבקה של צמחים בעונת הפריחה. ההמלצה הביתית לאנשים אלרגניים היא לשהות במקומות סגורים ולהפעיל מערכת מיזוג אוויר מסוננת, כדי למנוע חדירת חלקיקי האבקה לבית. טיפול תקופתי שיכול לסייע רבות לסובלים מקדחת השחת הוא שהייה בחדרי מלח, שכן האוויר היבש מדכא את התפרצות התסמינים ומקל על הגוף.